חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

זמני כניסת ויציאת השבת באשקלון, 22.9.23, ח' בתשרי | פרשת האזינו

שבת שלום עם ישראל היקר: זמני כניסת ויציאת השבת, באשקלון · 22–23 בספט׳ 2023, ח׳ בתשרי ה׳תשפ״ד | כניסת השבת 18:09, צאת שבת, 19:14. פרשת האזינו.

אסתי

מצווה להדליק נר לכבוד שבת. עיקר המצווה היא להדליק נרות במקום הסעודה, כלומר קיום הסעודה לאורם מכבדים את השבת. מצווה מן המובחר להדליק בשמן זית. רוב הנשים נוהגות להדליק נרות שעווה, שגם אורם איכותי וחזק. ניתן להדליק נר אחד ועם זאת נהגו להדליק שני נרות, אחד כנגד 'זכור' ואחד כנגד 'שמור'. יש נוהגות להדליק נרות נוספים מעבר לשני הנרות כנגד כל אחד מבני הבית.

יש נוהגות לברך לפני הדלקת הנרות, כפי ההלכה בכל המצוות, לברך לפני קיום המצווה. לפיכך מברכות תחילה: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר של שבת" , ואח"כ מדליקות את הנרות ויש נוהגות לברך אחר ההדלקה, משום שלדעת חלק מהפוסקים, על ידי הזכרת השבת בברכה, הנשים מקבלות עליהן את השבת, ולאחר מכן כבר לא תוכלנה להדליק את הנרות.

רבי נחמן מברסלב, בספר "ליקוטי תפילות" חיבר תפילה זו שנוהגים לאומרה בערב שבת לאחר הדלקת הנרות: יהי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, יְיָ אֶלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שְׁתַּעֲזְרֵנִי בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים וּתְזַכֵּנִי לְקַבֵּל שַׁבָּת קֹדֶשׁ בְּשִׂמְחָה וְחֶדְוָה גְּדוֹלָה, בְּגִילָה רִנָּה דִּיצָה וְחֶדְוָה. וְתִשְׁמְרֵנִי וְתַצִילֵנִי שֶׁלֹּא יַעֲלֶה עַל לִבִּי שׁוּם עַצְבוּת וּמָרָה שְׁחוֹרָה, וְלֹא שׁוּם יָגוֹן וַאֲנָחָה, וְלֹא שׁוּם דְּאָגָה בְּיוֹם שַׁבָּת קֹדֶשׁ, רַק אֶזְכֶּה לִשְׂמֹחַ בְּכָל עֹז בְּיוֹם שַׁבָּת קֹדֶשׁ בְּכָל לְבָבִי וּבְכָל נַפְשִׁי וּבְכָל מְאוֹדִי, בְּשִׂמְחָה שֶׁאֵין לָהּ קֵץ וְתַכְלִית, כָּרָאוּי בֶּאֱמֶת לִשְׂמֹחַ בְּיוֹם שַׁבָּת קֹדֶשׁ, בְּיוֹם קָדוֹשׁ וְנוֹרָא כָּזֶה. וְשֶׁתִּתְעוֹרֵר עֹז וְחֶדְוָה וְשִׂמְחָה רַבָּה וַעֲצוּמָה בְּלִי שִׁעוּר בְּכָל הָעוֹלָמוֹת כֻּלָּם, עַל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל וְעַל כָּל בְּנִי בֵּיתִי. אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן.

סיפור לשבת מאת הרב משה פלס

זמן הקצר אחרי השחרור ארגן הרב אליעזר סילבר תפילה תפילה מיוחדת במחנה הריכוז מאטהאוזן. בין הנוכחים היה גם שמעון ויזנטל שהתפרסם כ"צייד הנאצים", אך הוא סירב להשתתף בתפילה וגם הסביר:

כשהייתי במחנה פגשתי אדם אחד דתי שהבריח למחנה סידור. בהתחלה הערכתי את האומץ, אבל אז ראיתי שהוא מוכר לאנשים את הזכות להתפלל כמה דקות בסידור, תמורת פרוסות לחם.

אם אדם דתי מסוגל לשדוד מאנשים את פרוסת הלחם היחידה שלהם תמורת סידור, אז אני לא רוצה קשר לא עם הדתיים ולא עם הסידור.

הרב סילבר חשב לרגע ואמר: ומדוע אתה בוחר להביט אל אותו אדם שסחר בסידור, ולא על עשרות האנשים שהבינו שהתפילה כל כך קדושה, עד שהיו מוכנים לוותר על פרוסת הלחם שלהם כדי לזכות לרגע של תפילה? לצחרת שמעון ויזנטל כבר הצטרף אל התפילה.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן