חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול והתמודדות עם התקפי חרדה

קרדיט לתמונה: pixabay

חרדות הן משהו שמלווה את האנושות מרגע הגעתה לעולם. עד כדי כך, שאף ניתן לומר שהתפתחות המין האנושי התאפשרה בשל תחושת החרדה, שהובילה אותנו לכיוונים שנכונים יותר להישרדות שלנו. אז מה בעצם הבעיה בחרדה? ובכן, כאשר היא מתחילה לנהל את חיינו ובנקודות בהן אינה מוצדקת. התקף חרדה הוא בהחלט חלק בלתי נפרד מאיתנו, בעיקר במאה ה-21 המאופיינת בכל כך הרבה סטרס מכיוונים שונים.

התקפי החרדה עלולים להתרחש בכל מקום ללא כל אזהרה מוקדמת; הם מעוררים תחושה של סכנה פיזית לעתים, עד כדי עילפון, תחושת חנק ואף איבוד שליטה. על כן, חשוב להכיר בעובדה שמדובר בסך הכל בתחושות גוף, וכי התקפי חרדה חולפים בסופו של דבר. עם זאת, ברגעים בהם הפחד מרגיש כה אמיתי, קשה שלא לתת לו למלא אותנו.

תסמינים שונים של התקף חרדה

את התסמינים של התקף חרדה ניתן לחלק לתסמינים פיזיולוגיים וקוגניטיביים:

  • תסמינים פיזיולוגיים – בדרך כלל מדובר בתסמינים כגון הזעה, תחושת חנק, רעידות בגוף, קוצר נשימה, דפיקות לב מואצות, חולשה, לחץ בלב ובחזה, בחילה, צורך עז להתפנות, סחרחורות, ועוד.
  • תסמינים קוגניטיביים – בעוד שהתסמינים הפיזיולוגיים הם המוכרים יותר, קיימים גם תסמינים פסיכולוגיים המתבטאים בעיקר במחשבות שליליות, תחושה שמשהו רע מאוד עומד לקרות, נטייה לפרש מצבים מסוימים כאיומים ממשיים שגורמים לתגובה פיזיולוגית. ברגע שהמחשבות הללו מתעוררות, מתעורר גם התקף החרדה ויחד, נוצרת קומבינציה הרסנית שגורמת לאדם לחשוב כי הוא עומד למות, שמישהו עומד לפגוע בו, שקטסטרופה מתקרבת, ועוד.

חשוב לציין כי תסמיני החרדה לא פוגעים רק שאדם החרד, אלא גם בסביבתו. למשל, אדם שסובל מהתקפי חרדה יתקשה להישאר לבדו ויחשוש לצאת החוצה, הביטחון העצמי שלו יורד, והסביבה כולה מושפעת מכך. למעשה, תפיסת המציאות השלילית הזו הופכת למרה שחורה שמלווה את כל הסובבים אותו. מסיבה זו, חשוב מאוד לטפל בחרדה בהקדם האפשרי ולנטרל אותה במידת האפשר.

מהו אופן הטיפול בחרדה?

באופן מידי, ניתן להקל על התקף חרדה בעזרה מקצועית של פסיכולוג או פסיכיאטר. בשלב מאוחר יותר, נהוג לפנות לטיפול לטווח הארוך על מנת לאתר את התהליכים הפנימיים בתוך האדם שגורמים לו לחרדה, ולנסות לשנות את הלך המחשבה שלו. טיפול קוגניטיבי התנהגותי נמצא כיעיל במיוחד לטיפול בחרדה, מחקרים אף הוכיחו שמדובר על שיעור הצלחה בין 70-90 אחוזים!

במקביל, כדאי להקיף את האדם החרד בכמה שיותר אהבה, ולגרום לו להרגיש טוב עם עצמו. להכיר את הטריגרים שמובילים לאותו התקף חרדה שחוזר על עצמו, ולהימנע מהם ככל האפשר. ככל שהאדם יהיה מוקף בסביבה תומכת, בטיפול מדויק וכמובן – יכיר בבעיה וירצה לפתור אותה בעצמו, כך גובר סיכוי ההצלחה שייפרד אחת ולתמיד מהתקפי החרדה, ויחזור לנהל אורח חיים נורמלי ושליו ככל האפשר.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן