חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה זה מיינדפולנס ומה יתרונותיו

קרדיט תמונה FREEPIK

בקצרה – מדובר במצב נפשי המושג על ידי מיקוד המודעות ברגע הנוכחי, תוך הכרה וקבלה רגועה של רגשותיו, מחשבותיו ותחושות הגוף של האדם. כלומר מודעות מודעת.

מיינדפולנס
מיינדפולנס הוא לא פחות מיכולתו האנושית הבסיסית של כל אחד ואחת, להיות נוכח ומודע באופן מוחלט למקום, למצב ולמעשים, בלי להיות תגובתיים מידי, מפוחדים מידי או מופתעים. ומשום מה הזנחנו את היכולת הזו לאנחות.
במהלך היומיום הרגיל שלנו, אנחנו חווים שפע טרדות והסחות דעת. עושים מטלה אחת תוך שענינו צופיה לעבר המטלה האחרת, או מציצים במהדורת החדשות או לעבר הילדים שמשחקים סביבנו. רעש.
בתוך הרעש הזה, אנחנו מפסידים את תחושת הרגע. המעשה הנוכחי או הרגשות הנוכחיים.
המיינדפולנס הוא פרקטיקה של מדיטציה המלמדת אותנו למקד, באופן מכוון ומדויק, את תשומת הלב שלנו לרגע הנתון.
לחוות את ה"כאן ועכשיו". אבל לא רק למקד את תשומת הלב אל הרגע, אלא גם להכילו. לקבל אותו ללא שיפוט או ביקורת.
מעצם ההכלה נטולת הביקורת, נמצא שקל יותר לקבל ולעכל חוויות, כולל הקשות שבהן במקום להירתע, להימנע, או להגיב אליהן בקיצוניות.

אין אדם שאינו יכול לתרגל מיינדפולנס, רק צריך לדעת מאיזה כיוון לגשת אליו ואיך מתחילים. וכדאי לדעת, מאחר ומדובר בשיטה לשיפור רווחתו הפיזית והרגשית של כל אדם.

יתרונות המיינדפולנס

תרגול של מיינדפולנס – עשוי להביא לשיפורים משמעותיים בתסמינים פיזיים ופסיכולוגיים שונים, ולשיפור בהתנהגויות קיצוניות.
תרגול סדיר במיינדפולנס – מסייע בהפגת מתחים, כתוצאה מכך משתפרת איכות השינה ונפתרות לא אחת בעיות במערכת העיכול.
תרגול סדיר במיינדפולנס – מסייע להורדת לחץ הדם וכתוצאה מסייע לטיפול במחלות לב
תרגול סדיר במיינדפולנס – מפחית כאבים כרוניים.
התרגול סדיר במיינדפולנס – מסייע למתרגל לחוות מעורבות מלאה בכל המתרחש, כולל כל ההנאות שחווים, אך לצד זה מאפשר, בשל אותה התמקדות, להתמודד ביתר קלות עם חוויות שליליות.
תרגול סדיר במיינדפולנס – מפחית חרדות. הוא עוזר להתגבר על מחשבות מאיימות ולא ראציונליות.
לאחרונה החלו להשתמש בשיטה לא מעט מטפלים כדי להקל במצבי קיצון כמו דיכאונות, הפרעות אכילה, התמכרויות ועוד.

שיטות לתרגול מיינדפולנס

מטרת העל של כל השיטות – להגיע למצב של רוגע משמעותי בזמן ערות מוחלטת, תוך מתן תשומת לב ממוקדת לכיוון התחושות והמחשבות בלי בדל ביקורת עצמית או שיפוטיות.
ישנן לא מעט שיטות לתרגול מיינדפולנס, להלן מספר שיטות ראשוניות:-

גוף – התמקדו בתחושות הגוף. גם העדינות שבהן, כמו עקיצה שחטפתם בלילה מיתושה מעצבנת, או כפתור הג'ינס שלוחץ על הבטן, דגדוג שערה על המצח, עברו על כל התחושות הללו תנו להן מקום ותנו להן לחלוף. עברו כך על פני כל הגוף מלמטה ועד למעלה.
נשימות או מנטרה – שבו במקום שקט והתמקדו בנשימות שלכם. אתם גם יכולים לבחור מילה שתהווה מנטרה ולחזור עליה שוב ושוב בשקט. הניחו לכל מחשבה שמגיעה, לבוא אליכם וגם ללכת מכם, תוך שאתם מקפידים כל הזמן להתרכז ולהתמקד בנשימות או במנטרה.
ערות חושית – הפעילו את כל החושים האפשריים. הביטו סביב וקלטו את המראות, הקשיבו לצלילים, הריחו את הריחות ותנו בהם שמות. זה ריח. זה צליל. זה נוף, ללא שיפוט ושחררו אותם לדרכם.
רגשי – אפשרו למכלול הרגשות להיות נוכחים. כעס, תסכול, שמחה, עצב. קבלו אותם בלי להילחם בהם, או לנסות להסביר מאיפה הם באים. קבלו ללא שיפוט ושחררו.
דחפים – דמיינו את כוסית האלכוהול אליה אתם משתוקקים, הניחו לעצמכם לחוש את הרצון לקום וללגום ממנה, אל תלחמו בה, אפשרו לה לעבור והחליפו את הכמיהה אל האלכוהול במשאלת כמיהה אחרת, שאתם יודעים שתשמח אתכם.
כאמור, לא חסרות הדרכים והאפשרויות לתרגל את המיינדפולנס וקיימות שיטות רבות לעשות כן. נסו, ואנחנו מאמינים שדי מהר תחושו בשיפור ברווחה הכללית שלכם.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן