חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מהו העונש הצפוי לעבריין תנועה שנוהג בשכרות?

קרדיט תמונה FREEPIK

עבירת הנהיגה בשכרות נחשבת לאחת מעבירות התעבורה החמורות ביותר ואף מוגדרת לפי החוק כעבירה פלילית. הערכות מומחים מראות כי חלק גדול מתאונות הדרכים הקטלניות ביותר הינן תוצר של נהיגה בגילופין. רבים מהנהגים שנעצרו על נהיגה בשכרות העידו על עצמם שלא שתו באופן מופרז אך עדיין היו שותפים לתאונות דרכים קטלניות.

המאמר באדיבות – http://www.lowforums.co.il/

בחוק ישנן מספר התייחסויות למצב של נהיגה בשכרות אך האיסור בחוק הוא ברור ואינו משתמע לשתי פנים. על כן קשה מאוד לתמרן במקרים של הרשעה ולרוב תיקים מסוג זה יסגרו, במקרה הטוב, בעסקת טיעון. גם במסגרת עסקאות טיעון בדרך כלל תהיה כרוכה תקופה של שלילת רישיונו של הנהג. אך לרוב תקופת השלילה במסגרת עסקת טיעון תהיה קצרה מזו שיגזור בית הדין ללא העסקה.

בעקבות הסכנה הגדולה שגורם אדם הנוהג בשכרות לעצמו, לנוסעי הרכב ולהולכי רגל ונהגים אחרים, העונשים הניתנים נוטים להיות מחמירים ביותר. החוק היבש מדבר על פסילת הרישיון לשנתיים לכל הפחות (למעט נסיבות מיוחדות שאותן נדרש הנאשם עצמו להוכיח בפני בית המשפט). בנוסף לפסילה יאוחסן הרכב ל-30 יום.

כמו כן, יתכנו החמרות נוספות מלבד פסילת הרישיון כמו:

  • חיוב בקנסות גבוהים ביותר.
  • פסילת רישיון לצמיתות
  • מאסר על תנאי
  • ולעיתים אף מאסר בפועל.

יתירה מזאת, כאשר בשל נהיגה בשכרות נגרם מותו של אדם, יואשם הנהג הפוגע על ידי הפרקליטות בסעיף של הריגה ולא בסעיף של גרימת מוות ברשלנות. היות ולפי החוק מי שנוהג בשכרות לוקח על עצמו את הסיכון של מעורבות בתאונה שתוצאותיה יכולות להיות גם קטלניות.

כאשר בית הדין דן בגזר דינו של נאשם על נהיגה תחת השפעת אלכוהול, ללא עסקת טיעון, נוטה בית הדין להטיל עונשים מחמירים בגינה.

במקרה והנהג הורשע כבר (בשנה שקדמה לביצוע העבירה) בעבירה של נהיגה בשכרות העונש שיינתן לו יוכפל ויכלול לכל הפחות פסילת רישיונו לארבע שנים.

האם ניתן לפעול להפחתת העונש?

חומרת העבירה והעונשים החריפים הניתנים בגינה לא אומרים שלא ניתן לעשות דבר להפחתת העונש במקרה שבו הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות. שכירת שירותיו של עורך דין מומחה לבחינת הראיות עשויה לסייע למציאת פגמים בראיות או בהליך המשטרתי ובכך לאפשר להגן על הנאשם להפחית את עונשו ולעיתים אף להוביל לזיכויו.

כמו כן, קיים הבדל משמעותי בעונש הניתן לאדם שהואשם בעבירת נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים לבין העונש הניתן לנאשם בנהיגה בשכרות. העונש בגין עבירת נהיגה תחת משקאות משכרים הוא שלושה חודשי פסילה בפועל (מינימום), בשונה מהעונש הניתן על נהיגה בשכרות שהוא כאמור חמור בהרבה. על כן ניתן במסגרת עסקת טיעון להמיר את סעיף העבירה לנהיגה תחת השפעת אלכוהול ובכך להעלות את הסיכוי להקלה בעונש שיינתן לנאשם.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן